top of page
Featured Posts

EINDPROJECT

Mijn project bereikt bijna zijn eind. Ik was niet de enige die dit project deed. Nora, Maryam, Guusje, Zita en Bente deden ook een excellentieprogramma. Ik heb ze gevraagd wat ze ervan vonden en ik heb onderzocht wat bij iedereen de zwakke punten waren. Ik vond het heel leuk om te zien dat het niet altijd goed gaat, maar dat je daar ook wel weer van leert. En Het is ook leuk om te zien dat iedereen iets anders leuk vind, maar wat soms ook niet helemaal goed uitpakt.

Ik: Welk excellentieprogramma doe jij/heb je gedaan?

Nora: Ik doe schrijven, dat klinkt eigenlijk best wel algemeen. Ik begon met het idee dat ik een boek wilde schrijven, maar toen werd dat best lastig, omdat het heel lang duurde. Toen heb ik besloten 2 korte verhalen te schrijven en een soort literair tijdschrift te maken, met columns en andere dingen. Ik heb ook twee schrijvers geïnterviewd, waar ik ook veel van heb geleerd. En ik heb ook nog andere kleine schrijfopdrachtjes gedaan.

Ik: En hoe ben je begonnen, wat was je opbouw?

Nora: Ik ben eigenlijk gestart met gewoon schrijven. Maar later ontdekte ik dus dat dat niet zo goed ging, terwijl ik er wel super veel tijd in heb gestopt. Maar als je twee uur bezig bent met schrijven dan heb je misschien 1 a4tje, en ongeveer een kwart daarvan kun je gebruiken. En daar heb ik ongeveer 20 dingen van geschreven, waar ik dus eigenlijk niks aan heb gehad. Maar het helpt wel met het oefenen van het schrijven. Toen besloot ik een schrijver te interviewen, omdat ik een beetje vastliep. En daar heb ik ook heel veel van geleerd. En toen ben ik begonnen om twee korte verhalen te schrijven.

Ik: Ik begrijp hier dus uit dat het af en toe best stroef ging. Zou je, nu je weet wat je allemaal hebt gedaan, het anders hebben gedaan?

Nora: Ik zou denk ik begonnen zijn met het interviewen van schrijvers. En dan met behulp van die tips zou ik korte schrijfopdrachten doen. En beter bedenken wat ik echt wil schrijven en wat er allemaal in het verhaal moet komen. Misschien zou ik zelfs nog een cursus of zo doen, Omdat ik ook niet veel ervaring heb.

Ik: Denk je dat je er wat aan hebt gehad?

Nora: Ja ik denk het wel, omdat ik er later ook nog wat mee wil doen. En ook al zijn die 20 a4tjes allemaal prut, Ik heb er van geleerd. Veel schrijven, dan wordt je vanzelf beter. En verder, die interviews, daar heb ik gewoon heel veel aan gehad. Het liep allemaal misschien niet zoals ik wilde, maar ik heb er wel veel aan gehad.

Ik: Jullie deden een beetje hetzelfde, eigenlijk helemaal hetzelfde excellentieprogramma, wat deden jullie?

Maryam: Spaans leren.

Ik: en hoe zijn jullie begonnen?

Guusje: We hadden een Spaans cursus die mijn vader ook heeft gedaan, die hebben we gebruikt. En zo konden we vanaf onze telefoon beginnen en zijn we ook gelijk begonnen met de eerste les. En we hadden er een schrift bij zodat we alle woorden konden opschrijven.

Ik: En vond je dat goed gaan?

Maryam: Aan het begin wel, maar daarna hadden we het veel te druk met school en andere dingen en eigenlijk hadden we er ook geen zin meer in.

Ik: Maar als je dan meer tijd had gehad, was je dan doorgegaan of niet?

Maryam: Misschien wel, ik weet het eigenlijk niet, We hadden er op een gegeven moment geen zin meer in.

Guusje: Ja, dan is het niet echt leuk meer om te doen. Het is voor mij niet echt een hobby om in mijn vrije tijd Spaans te gaan leren.

Ik: Nu je er op terug kijkt, wat had je dan anders gedaan?

Guusje: Ik denk dat ik sowieso iets anders had gekozen. Omdat ik niet iets ga leren als ik tijd over heb, Dan wil je liever iets doen wat je leuk vind.

Ik: en wat had je dan gekozen?

Guusje: uhm, geen idee eigenlijk

Maryam: Misschien wel helemaal niets.

Guusje: Ik denk zoiets als wat Bente doet. Dus tekenen of zo. In ieder geval niet iets waar je voor hoeft te leren. Gewoon iets wat je kunt doen.

Ik: welk excellentieprogramma doe jij/ heb je gedaan?

Bente: Ik doe portrettekenen.

Ik: En hoe ben je daarmee gestart?

Bente: Ik heb overlegd met mijn begeleider, en die heeft mij toen oefeningen gegeven.

Ik: en wie was jouw begeleider?

Bente: Mevrouw Sonsbeek van tekenen. En die heeft mij heel goed geholpen. Ze heeft me een heel mooi boek gegeven, en daar begon ik in met krabbeltjes en kleine tekeningen maken.

Ik: En vond je het goed gaan?

Bente: Een beetje. Ik vond het wel heel moeilijk en ik heb het idee dat ik er te weinig aan heb gewerkt. Maar over het algemeen ging het wel goed.

Ik: Nu je weet wat je hebt gedaan en wat je hebt gedaan, zou je het dan anders hebben gedaan?

Bente: Nee, niet speciaal. Ik zou niet echt weten hoe ik het anders heb kunnen doen.

Ik: En zou je ook niet nog iemand willen ontmoeten die zelf kunstenaar is?

Bente: Ja, ik heb nog een kunstenaar geïnterviewd. Dat was wel heel erg leuk. En die heeft me ook wel leuke dingen vertelt.

Ik: Leuk onderwerp! Dankjewel.

Ik: welk excellentieprogramma doe jij/heb je gedaan?

Zita: Ik wilde weten hoe het is om als kinderarts in een ziekenhuis te werken.

Ik: En hoe ben je daarmee gestart?

Zita: Ik ging filmpjes van je zal het maar hebben kijken. En ik heb daarvan heel veel informatie opgeschreven.

Ik: Vond je het goed gaan?

Zita: Ja, en ik vond het heel leuk om te doen en ik heb er veel van geleerd.

Ik: En heb je nog iemand geïnterviewd of ben je nog ergens geweest?

Zita: Ik mocht een middag meekijken in een ziekenhuis, en ik ben naar corpus geweest.

Ik: nu je er op terugkijkt, vind je dan dat je iets anders had moeten doen?

Zita: Ik denk het niet. Ik vond het in het begin moeilijk om een start te maken en te beginnen, maar toet ik eenmaal bezig was vond ik het heel leuk!

Ikzelf deed natuurlijk bloggen/journalistiek. Ik heb gemerkt dat het moeilijk is jezelf zo lang bij hetzelfde onderwerp te houden. Ook omdat je het druk hebt met hele andere dingen en soms dan geen zin hebt om op dat ene vrije moment aan iets heel anders te denken. Ik zie wel verschillen met de andere mensen die dit project deden. Ik geleerd dat je soms moet doorzetten en gewoon je dingen op tijd klaar moet hebben. Het was moeilijk om vol te houden, maar ik kreeg veel steun van mijn begeleider, mevrouw Gerritsen. Waar ik haar heel erg voor wil bedanken! Ik vond het super leuk om te doen en ik denk dat ik er echt wat aan heb gehad. Ik zal waarschijnlijk na dit project af een toe nog wat posten, maar niet zo veel als eerst. Bedankt iedereen die me geholpen heeft!!!


Kom later terug
Gepubliceerde posts zullen hier worden weergegeven.
Recent Posts
Follow Me
bottom of page